Budakörnyéki iránytű E-mail Keresés


A kerékpárosok paradicsoma lenne Budaörs

Életmód

2010-11-12


Egyre nagyobb hangsúlyt fektet Budaörs a biciklizési lehetőségek bővítésére, a környezettudatos közlekedésre és a lakosság szemléletében is változás tapasztalható - mindez abból a kutatásból derül ki, amely nemrég készült el és felmérte a városban található kerékpár-infrastruktúrát, valamint a lakosság ezzel kapcsolatos vélekedéseit.

A városi önkormányzat felismerve Budaörs kiváló régióbeli adottságait jövőbeni terveiben nagy hangsúlyt fektet a biciklis turizmusra. A tudatos várostervezés főbb pilléreit egy már létező összefoglaló tanulmány tartalmazza, melyet a város 2020-ig tartó városfejlesztési stratégiájába is beépítettek.

Bár  a település még nem rendelkezik a biciklihasználat terén komoly mutatókkal, az a  nemrég elvégzett lakossági felmérésből kiderül, hogy a helyiek szeretik használni a biciklit, bár inkább kiránduláshoz, mint munkába járáshoz. Körülbelül 600-700 helyi lakos használja rendszeresen a bicikliutakat, és 3-5  százalékuk használja naponta biciklijét.

Budaörsön a legutóbbi útépítéseknél már követelmény, hogy azok mellett biciklisávok épüljenek, habár ezek nem összefüggő útvonalak. A főutcán a forgalom csillapított és mérsékelt, ezt közúti jelzések, lámpák, körforgalmak és sebességkorlátozás biztosítja, ami előremozdíthatja a biciklis közlekedést. Budaörsnek közvetlen kapcsolata van a XI. kerülettel, amely Budapest egyik legnagyobb kerülete és számottevő biciklis infrastruktúrával rendelkezik, valamint a másik oldalról Törökbálinttal.

A helyiek, valamit a régió lakosai részéről jelentős az  érdeklődés Budaörs kiemelkedően szép természeti környezete, a rekreációs lehetőségek, ökológiai, aktív turizmus iránt - derül ki az elemzésből. Tovább erősíthető ez a kínálat, ha erősödik a régió és a Duna-Ipoly Nemzeti Park közötti kapcsolat. Emellett a környező városok és látványosságok is elérhetőek biciklivel, a távolság relatíve kicsi, így nagyon sok lehetőség van változatos biciklistúrák szervezésére.

Viszont számtalan adottság és szemléleti tényező hátráltathatja a szép tervek, az önkormányzati stratégia megvalósulását. Az autópályák megosztják a területet,  a sétálóutcák és a bicikliutak nem tudják ezeket keresztülvágni, a felüljárók ellenére sem. Egy autópálya alatti alagút megépítésében látják a legjobb megoldást.

Egyre több a kerékpáros

Idén a teljes 15 év feletti magyar lakosság 49%-a használt kerékpárt közlekedésre vagy túrázásra. Ez 9%-kal magasabb arány, mint az előző negyedévben. Közlekedési eszközként a magyar lakosság 47%-a használt kerékpárt országos szinten. Ugyanez az arány Budapesten 18% volt. A budapesti lakosságon belül a 15-29 éves korosztályban volt a legnagyobb a kerékpárral közlekedők aránya (e korosztály 26%-a használta kerékpárját közlekedésre). A szabadidős kerékpározás aránya magasabb volt a felsőfokú iskolai végzettségűek és a magas státuszúak között (egyaránt 19%) - ezek az érdekes adatok válogathatóak ki a Magyar Kerékpárosklub megbízásából, a TNS Hungary piackutató cég által, negyedévente végzett országos felméréséből, amely a kerékpárhasználat alakulásáról készít pillanatfelvételeket.

forrás: www.budaors.hu


Vissza