Összefogás a legkeletibb magyar vasúti őrház megmentéséért
Panoráma > Budakeszi
2008-05-17

A történelmi Magyarország egykori határán, Budapesttől közel 800 kilométerre, a gyimesi szorosban, a XVII. században épült Rákóczi-vár lábánál áll egy vasúti őrház, a Magyar Királyi Államvasutak legkeletibb őrháza. A Tatros folyó és a vasút közvetlenül az őrház mellett hagyja el Erdélyt, és lép át Moldvába. Az épület vasúttörténeti emlék, 111 éve, 1897-ben épült és a XX. század vérzivataros történelmének egy valóságos darabja.

Az őrház története
Ez a vasúti őrház a magyar és a román állam között kötött korábbi szerződés alapján az 1896-97-ben elkészült Csíkszereda – Gyimesbükk – Palánka – Kománfalva vasútvonal részeként épült, néhány méterre az egykori román-magyar határtól. 1920 után a román vasút, a CFR használta, 1940-től ismét a MÁV, illetve a Magyar Honvédség. Ekkor az épület pincéjében és mellette lőrésekkel ellátott bunkert alakítottak ki.


Az őrházat a háború után a CFR használta 2000-ig. Sorsa megpecsételődni látszott, amikor néhány évvel ezelőtt a román vasút eladta egy román embernek, aki az építőanyagért elbontotta volna. Egy helyi tanár, Deáky András azonban az épületet megvásárolta, a tetőzetét kijavíttatta és a gyimesbükki önkormányzatnak adományozta.
A felújítás
Az ősz során azonban kiderült, hogy a felajánlott összeg és a helyi erő kevés a munka megkezdésére.


A vasúttól és az önkormányzattól időközben megkapott újabb engedélyek alapján és az adományoknak köszönhetően aztán nem csak az épület, hanem a környezetének a rendezése is megkezdődött: stílszerű kerítés, pihenő padok, asztalok, illemhely és egy vasúti aluljáró épült a Rákóczi vár biztonságos megközelítésére.
A szervezők köszönik azt a széleskörű, határoktól független összefogást, ami ennek a kicsiny darab magyar történelemnek a megmentésében eddig is megmutatkozott, és

Az aznapi program
A gyimesbükki önkormányzat, a szervezők és a Budakeszi Kultúra Alapítvány 2008. május 11-én, Pünkösd vasárnapján az őrházat és környékét e dátumig elkészült állapotában ünnepélyesen felavatták.

- 13 órakor a résztvevők az őrházhoz vonultak, ahol rövid avató beszédeket követően felszentelték az épületet.
- 13.30 Az átadásra az Indóház vasúti magazin és a Kárpát-Európa Utazási Iroda különvonatot indított Budapestről, melyet az ipartörténeti értékként számon tartott 017-es Nohab-mozdony vontatott azon a vasúti pályán, ahol magyar mozdony legalább hatvannégy éve nem járt. Az átadási ünnepség záróakkordjaként a mozdony a felújított őrház mellé gurult, ahol a következő menetrendszerinti szerelvény érkezéséig, közel egy órát maradhatott.
- Ezen a napon avatták Pfaff Ferenc (Mohács, 1851 - Bp., 1913.), a MÁV egykori főépítésze, a gyimesbükki vasútállomás tervezője emléktábláját az állomás épületénél.
*****
A sikeres rendezvény után Deáky Andrást, akinek az ünnepségért helyben a felelősséget vállalnia kellett, berendelték a Bákó megyei rendőrfőkapitányságra, ahol a megyei rendőrfőkapitány több rendőrtiszt jelenlétében közölte vele, hogy most meg kellene őt büntetnie, amiért május 11-én egy nemzetközi útvonalat a parkoló autók óriási tömege több órára járhatatlanná tett, de ezt mégsem teszik, sőt elismerésüket fejezték ki a rendezvény jól szervezettsége és fegyelmezett lebonyolítása miatt. Becslésük szerint 200 autóbusz és 2500 autó érkezett az őrház átadására, s meglepetésükre az elvonuló tömeg nem hagyott maga után eldobált szemetet. Az emelkedett hangulat és lelkesedés, amivel a mozdonyt Gyimesbükkön fogadták, saját bevallása szerint a rendőrfőkapitányt is meghatotta. Bár ő személyesen nem lehetett jelen a magasztos eseményen, a meghatottságot a román televízió tudósítása váltotta ki benne.
Fotók: Bánkuti Ákos
Szöveg: Koós Hutás Katalin
Szöveg: Koós Hutás Katalin
Beszámoló színes kép- és hanganyaggal, Czifra Lajos fotóriporter felvételeivel a Budakeszi Kultúra Alapítvány honlapján: www.budakeszikultura.hu |
Budakeszi Kultúra Alapítvány elkülönített számla - Vasúti őrház, Gyimesbükk
OTP 11742348-20016210
Kapcsolódó cikkek
Lánchíd Rádió: A gyimesbükki vasúti õrház felavatásáról 2008. 05.15 Kulissza - 27 perc
Csíki Hírlap: Egy álom valósult meg 2008-05-12
Háromszék: A Gyímes-völgyi csoda 2008-05-13
Magyar Nemzet Online: Határokon átívelő – Megújult a gyimesbükki vasutas őrház + Képriport 2008. május 12.
index.hu: Tisztelték a román rendõrök a magyar címeres mozdonyt
Lánchíd Rádió - Magyarok: Beszélgetés Bánkuti Ákos és Herein Gyula szervezőkkel. 2008-05-10 A vasúti őrház felújításának két szervezőjével készült beszélgetés 13 perc 45 másodpercnél kezdődik és 37 perc 45 másodpercnél fejeződik be. (66 MB)
Kossuth Rádió - Arcvonások 2008-04-15 Herein Gyula, budakeszi autókereskedő, a felújítás egyik kezdeményezője és szervezője mesél a Csíkszereda-Gyimesbükk vasútvonalról, az őrház felújításáról, az ünnepségről és arról, hogy a rendrakást mindig a szélén kell kezdeni.
OTP 11742348-20016210
Képriportok
- Az õrház az ünnep elõtt
- Szentmise a kontumáci kápolnánál
- A felszentelés és a mozdony érkezése
- Videofelvétel a mozdony érkezésérõl (Herein Gyula felvétele) 38 MB, de megéri letölteni!
Kapcsolódó cikkek
Lánchíd Rádió: A gyimesbükki vasúti õrház felavatásáról 2008. 05.15 Kulissza - 27 perc
Csíki Hírlap: Egy álom valósult meg 2008-05-12
Háromszék: A Gyímes-völgyi csoda 2008-05-13
Magyar Nemzet Online: Határokon átívelő – Megújult a gyimesbükki vasutas őrház + Képriport 2008. május 12.
index.hu: Tisztelték a román rendõrök a magyar címeres mozdonyt
Lánchíd Rádió - Magyarok: Beszélgetés Bánkuti Ákos és Herein Gyula szervezőkkel. 2008-05-10 A vasúti őrház felújításának két szervezőjével készült beszélgetés 13 perc 45 másodpercnél kezdődik és 37 perc 45 másodpercnél fejeződik be. (66 MB)
Kossuth Rádió - Arcvonások 2008-04-15 Herein Gyula, budakeszi autókereskedő, a felújítás egyik kezdeményezője és szervezője mesél a Csíkszereda-Gyimesbükk vasútvonalról, az őrház felújításáról, az ünnepségről és arról, hogy a rendrakást mindig a szélén kell kezdeni.