Budakörnyéki iránytű E-mail Keresés


Pénzpiaci szemléletre van szükség

Közélet > Nagykovácsi

2009-04-22


Százfős óvoda, a Fő tér átépítése és a Zsíros-hegyi gyűjtőút kialakítása a másfélmilliárdos költségvetés legnagyobb beruházásai. A bevételek megtalálásának módjáról az önkormányzatok számára elkerülhetetlen új szemléletről és a következő önkormányzati ciklusról beszélgettünk Bencsik Mónikával, Nagykovácsi második ciklusát töltő polgármesterével.

-   1,5 milliárd forint főösszeggel fogadtuk el a költségvetésünket. Ebből működésre 791 milliót költünk, a felhalmozási és tőkejellegű kiadás 712 millió forint. Az óvoda fenntartása 81 millió forint (48%), az iskola 95 millió forint (56%), az Öregiskola, mint közművelődési intézmény 23 millió forint (75%) önkormányzati hozzájárulást igényel, amely szinte teljes egészében elviszi a település jelenlegi, 203 milliós adóbevételét. Helyi adót mégsem emeltünk és létszámbővítést is engedtünk az önkormányzati intézményeknél. Működési hitelt eddig minden évben terveztünk, mindig egyre kevesebbet, de még sosem vettük igénybe. Az állami normatíva ugyan nekünk is csökken, de a személyi jövedelemadó 8%-os visszatérítéséből évről évre többet kapunk vissza, idén például húszmillióval többet, mint tavaly. A személyi jövedelemadóból a települések között az iparűzési adóerő-képesség miatti jövedelem-különbség mérséklésére idén csak 27 milliót kapunk. Viszont 2010-től megszűnik a BKV teljhatalma, s azt a 15 millió forintot, amit eddig a tömegközlekedés fenntartására fizettünk, megmarad nekünk. Egy öthektáros szolgáltató-gazdasági övezeti besorolású területünk belterületbe vonásán is gondolkodunk, ahonnan 2010-től 8,5 millió forint telekadó bevételre számíthatunk.

  Ezek a bevételek jól jönnek majd, amikor jövőre működni kezd az új óvoda.
-   Az önkormányzat legfontosabb beruházása most az óvodaépítés, amire 250 milliós uniós támogatást nyertünk és 2009-2010-ben valósul meg. Jelenleg 226 gyermeket látunk el Nagykovácsiban. Ha 2010-ben hároméves kortól minden gyereket fel kell vennünk, akkor 110 gyereknek nem tudunk helyet biztosítani. Ha százzal kiegészülnek az eddigi férőhelyeink, sem biztos, hogy minden gyereknek lesz helye az addigra már 330 fős óvodánkban. Most a beruházáshoz szükséges hatvankétmilliós önrészből és a kivitelezésnél várható többletkiadásból származó 160-170 millió forintot kell biztosítanunk, ami jóval meghaladja az általunk tervezettet. Hogy az óvodaépítést, a szintén uniós támogatású Fő tér pályázatunkat, amelyen 90 milliót nyertünk 35 millió önrész mellett, és amely kiegészül az ELMÜ- és MATÁV hálózat közel ötvenmilliós földbe helyezésével, valamint és a Zsíros-hegyi gyűjtőút negyvenmilliós beruházását meg tudjuk valósítani,a hitelfelvételt elkerülendő, 300 millió forintnyi kötvénykibocsátást tervezünk.

-   Miért a kötvénykibocsátást választották?
-   A hitelfelvételt közbeszereztetni kell, csak meghatározott célra adják, önerő szükséges hozzá és csak az igazolt számlák ellenében hívható le. A kötvény esetében viszont egyben megkapom az összeget, ha kiválasztom a legjobb ajánlatot adó bankot, a pénzt magam tudom kamatoztatni és szabadabban használhatom fel, mint a hitelt. A hitelt előtörleszteni nem lehet, mert a banknak az az érdeke, hogy végigfusson a futamidő. Ezzel szemben a kötvénynél amint beérkeztek a bevételek, a kötvény kiváltható a megfelelő forintösszeggel és nem kell kivárni a futamidő lejártát. Tehát egy sokkal rugalmasabb konstrukcióról van szó.

-   Más önkormányzatok ilyen helyzetben előszeretettel adják el önkormányzati ingatlanjaikat vagy vonnak belterületbe nagyobb területeket.
-   Önkormányzati ingatlant két éve nem tudunk eladni. Vagyonunk ugyan több mint 15 milliárd forint, de a jelenleg gazdasági helyzet nem kedvez az eladásnak. A belterületbe vonással telek- és építményadóra, a beköltözők személyi jövedelemadó-visszatérítésére, valamint az egész falu fejlesztése szempontjából beszedhető, ún. háttérfejlesztési pénzeke számíthatunk, ami telkenként akár az ötszázezer forintot is elérheti. Van egy olyan területünk, közel a II. kerületi határunkhoz, ami 1996, az általános rendezési terv elfogadása óta lakóövezeti besorolásban van, elfogadtuk a szabályozási tervét, de még nem vontuk belterületbe. Nagy kérdés, hogy megtegyük-e, mivel 2006-ban kimondtuk, hogy lakóövezetet nem kíván belterületbe vonni. Ha mégis megtesszük, akkor számolhatunk azzal, hogy kb. hetvenmillió forint befolyik háttérfejlesztésből és telekadó-bevételünk is húsz-huszonöt millió forint körül keletkezik az így parcellázott 136 telken.

-   A település önkormányzatának lehet, hogy választania kell a korábban megfogalmazott elvek és a beígért beruházások megvalósítása között?
-   Amikor polgármester lettem, egy elég hosszú fejezetet írtam a ciklusprogramomban arról, hogy az önkormányzatoknak változtatni kell a gondolkodásmódjukon. El kell kezdenünk devizanemeket, kötvénycsomagokat, pénzlekötéseket váltogatni, kamatokat figyelni, banki ajánlatokat mérlegelni. Mi magunk is pénzpiaci szemléletet próbálunk követni…

-   Megvan ehhez a szakértelem a polgármesteri hivatalban?
-   Jelenleg pénzügyi vezető váltásban vagyunk, az álláshelyet pályáztatjuk. Bízom benne, hogy megtaláljuk a megfelelő embert erre a feladatra. Nem lesz könnyű, mert fontos, hogy a pénzügyi vezetőnek legyen önkormányzati gyakorlata. Aki viszont rutinos önkormányzati, annak ritkán van megbízható pénzpiaci tapasztalata. Leginkább a polgármesterekre marad ez a kihívás, hogyan tudja majd a felvállalt adósságszolgálatnak a törlesztését biztosítani, főként, ha a 2010-es önkormányzati ciklusban is gondolkodik.

-   Ezek szerint Ön indul a polgármesteri székért a következő választáson?
-   Igen, úgy gondolom. A ciklus közepe mindig választóvonal egy testület életében is. A 2002-2006 közötti ciklusban 2004 decembere volt az, amikor a testület megoszlott. Ugyanez játszódott le most 2008 őszén, amikor kiváltak testületi tagok és újak jöttek. Akkor elgondolkodtam. Nem akarom a polgármestereket egy áldozati szerepben feltüntetni, de aki komolyan veszi a munkáját, annak nagyon sok mindent önmagából és a magánéletéből fel kell áldoznia. Végül idén januárra megérett bennem a döntés, hogy folytatom, ha megkapom erre a választóktól is a lehetőséget.

-   A tavalyi képviselői kilépéseknek mi volt Ön szerint az oka?
-   Mindhárom képviselő esetében más volt a kiváltó ok, de azt gondolom, alapvetően a velem való személyes és feloldhatatlannak tűnő konfliktus váltotta ezt ki. Nem hiszem, hogy az önkormányzati munkával kapcsolatban volt kivetnivalójuk, inkább az én személyem és vezetési stílusom volt az, amit nem tudtak elfogadni, a személyemhez fűződő elégedetlenségük váltotta ki a kilépésüket. Mindegyikükhöz baráti kapcsolat is fűzött, együtt dolgozni mégsem tudtunk úgy, ahogy azt reméltük. Pedig az ember azt gondolná, hogy akihez szorosabb kapcsolat fűzi, azzal a munka is könnyebben megy majd, de az elmúlt hat évben szerzett tapasztalataim nem ezt bizonyítják.
Koós Hutás Katalin

Vissza