Orosz István: A követ és a fáraó
Könyvajánló > Budakeszi
2012-02-27

Ha olyan különleges módon váltakoznak és rétegződnek egymásra a különböző nézőpontok és műfajok, mint Orosz István A követ és a fáraó című könyvében, akkor akár detektívregénynek is tekinthetjük. A nyomozás tárgya két reneszánsz festmény. Hans Holbeinemblematikus alkotása, a Követek az egyik mű, 1533-ból. A kettős portrén Jean de Dinteville, továbbá Georges de Selve, Lavaur püspöke látható. A másik, egykorú festményt annak idején szintén Holbeinnek tulajdonították, a címe: Mózes és Áron a fáraó előtt. A szerző ezeket járja körül, a szó szoros és átvitt értelmében egyaránt.
Az élvezetes elbeszélői stílusba öntött tudományos gondolatmenetet a szerző rajzos illusztrációi kísérik, az egyes fejezeteket pedig rímekbe szedett összegzések zárják. Nem túlzás azt állítani, hogy virtuóz módon — egyáltalán nem zavaróan, sőt roppant szórakoztató olvasmánnyá téve a könyvet — keverednek egymással az olyan, néha össze nem illőnek tartott műfajok, mint a tudományos értekezés, az esszé, a detektívtörténet, valamint a szerző személyes múzeumi tapasztalatain alapuló beszámolói vagy franciaországi útinaplója és az elhagyatott Dinteville-kastélyban történt látogatásáról készült leírás.
A Képfilozófiák-sorozatban a Typotex Kiadó gondozásában 2011-ben megjelent kötetet március 6-án 18 órakor mutatja be a szerző, Orosz István a budakeszi Prohászka Ottokár Katolikus Gimnázium aulájában.