Budakörnyéki iránytű E-mail Keresés


Kormánydöntés: előnyben részesítik a Budakesziről a fővárosba tartó buszokat

Gazdasági rovat > Budakeszi

2020-11-05


20201104_vitezy.jpgRégóta időszerű fejlesztés indul el a Kormány november 4-én közzétett döntésével: a Budakeszi felől Budapestre tartó elővárosi buszok előnyben részesítésének érdekében elkezdődik egy új, részben útszélesítéssel és jelentős átépítéssel létrehozható buszsávok előkészítése.



A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) létrejötte után, idén tavasztól kezdtünk közös munkába Pokorni Zoltán XII. kerületi polgármester, Győri Ottilia, Budakeszi polgármestere, Csenger-Zalán Zsolt, a térség országgyűlési képviselője és Fürjes Balázs államtitkár közös kezdeményezésére annak érdekében, hogy új állami beruházás indulhasson az elővárosi buszok közlekedésének segítésére a térségben - írja Vitézy Dávid, a BFK alapító vezéigazgatója a közösségi oldalán.

20201104_vitezy2.jpg
A csúcsidőben mindennapos dugók Budakeszin nemcsak a városban élők, hanem a Zsámbéki-medence településein, Pátyon, Perbálon, Zsámbékon, Telkiben, Budajenőn lakók életét is megkeserítik és Budapestre is kihatnak. A november 4-én este megjelent kormányhatározat szerint egy olyan megoldást kell a BFK-nak előkészítenie, amely már a Budakeszire bevezető útszakaszoktól kezdve rendszerszinten részesíti előnyben a buszközlekedést minden torlódó útszakaszon. A célunk az, hogy a felgyorsított buszokra a most még gépkocsival járók minél nagyobb része váltson át. Budapest közlekedési problémáira ugyanis csak akkor fogunk megoldásokat találni, ha az elővárosokból és az agglomerációból többen választják a közösségi közlekedést és ezen szolgáltatásoknak javul a versenyképessége.

A Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Fürjes Balázs államtitkár által benyújtott előterjesztés elfogadása nyomán a kormány 586 millió forint központi költségvetési támogatást biztosít a BFK-nak az átfogó tervezésre a Zsámbéki-medencéből és Budakesziről Budapestre tartó elővárosi buszjáratok előnyben részesítésére.

A térséget kiszolgáló autóbuszjáratok munkanapokon a reggeli csúcsórában átlagosan 1,5 percenként közlekednek, csúcsidőben óránként kb. kétezer utast visznek át Budakeszi és Budapest határán, mintegy 2 600 férőhelyet kínálva. A járatkövetés rendkívül sűrű, csúcsidőszakban 2-3 percenként járnak a kék Volánbuszok (22, 22A és 222 járatok) és 5 percenként a Volánbusz elővárosi járatai (781-795-ös számmezőbe tartozó helyközi autóbusz-járatok). A városhatáron ugyanakkor óránként 1 000-1 200 gépkocsi halad át, kb. 1 500 utassal, a közlekedési módok közötti arány tehát kb. 40-60% a közösségi közlekedés javára - ehhez képest a buszok ma a dugóba kényszerülnek az autók mögött. A közúti torlódások miatt az autóbuszok is lelassulnak. A gépjárműforgalom az elmúlt évtizedben kritikus szintre emelkedett a környéken, így halaszthatatlan a probléma kezelése.

Kötöttpályás megoldás nem áll rendelkezésre, a domborzati viszonyok miatt ez nem is lenne egyszerű. Jelenleg a fővárosban mindössze a Budakeszi út egy-egy rövidebb, belső szakaszán van buszsáv mindkét irányban, de a torlódások nem csak itt, hanem a külső és agglomerációs szakaszon is jellemzőek, mindennaposak. Az elkészítendő tanulmánytervben kell minden változatot mérlegelve körüljárnunk azt a kérdést, hogy a Budakeszi út, illetve Budakeszin a Fő út mely szakaszain érdemes és melyik irányban szükséges buszsávot kialakítani. Mivel az útvonal sok zöldterületet érint, különösen Budakeszi belvárosában pedig érzékeny, sűrűn lakott részeken halad át, az előzetes vizsgálatok azt valószínűsítik, hogy nem egybefüggő buszsáv a megoldás, hanem több rövidebb buszsáv, amelyeken dugó idején a buszok megelőzik a kocsisort. A csomópontokban intelligens jelzőlámpák irányítanák a forgalmat a buszokat előre engedve.

A projektben P+R (autó-) és B+R (kerékpár-) parkolók is létesülnének, hogy Budakeszi távolabb eső részeiből, illetve a környező településekről is meg lehessen közelíteni az autóbuszokat. Ezek végállomását a városból Pátyra, illetve Telkire kivezető utak mellé célszerű telepíteni a P+R szolgáltatással együtt. Ugyanakkor cél az is, hogy forgalomtechnikai beavatkozások a környező településekről inkább az M1autópálya felé irányítsák az autókat a Budakeszi út helyett, ahonnan ez reális alternatíva. Azt is meg kell vizsgálni, hogy hatékonyan csökkentené-e Budakeszi forgalmi terhelését egy olyan elkerülőút, amely a Telki, illetve Páty felől jövő utakat kötné össze a Budaörs felé haladó úttal (de nem kínálva menekülőutat a Budakeszi út felé, megnövelve a városra zúduló autóforgalmat).

A BFK a kormány által biztosított források segítségével a különböző megoldási lehetőségek részletes vizsgálata után a buszsávok megépítéséhez szükséges terveket is elkészítteti, együttműködésben Budakeszivel és a XII. kerület önkormányzatával, a Fővárosi Önkormányzattal és a Volánbusszal.

Az eredeti teljes írást ITT olvashatja el.

Forrás: Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatójának közösségi oldala


Vissza

iranytu-cimlap-2021-3.jpg